Recenzie Busola de Mathias Enard

Busola

Titlu: Busola

Autor: Mathias Enard

Număr de pagini: 445

Editura: Nemira

Traducător: Cristian Fulaș

Iată-ne ajunși la finalul acestei săptămâni de octombrie. Dintre toate lunile din an cred că octombrie este luna preferată. Este o lună cu temperaturi destul de plăcute, o lună în care putem spune că toamna și-a intrat deplin în drepturi. Peste tot pe unde mergem întâlnim jocuri de nuanțe de rosu și portocaliu, peste tot miroase a lemne arse în sobă și a prăjituri făcute în casă. Este luna perfectă în care să ieși la plimbări și să bei cafeaua în parc. Cred că aș putea scrie un roman despre cât de mult îmi place această lună și despre lucrurile pe care îmi place să le fac cât încă mai pot ieși afară fără geaca de iarnă pe mine. Iar ziua aceasta de duminică mi se pare perfectă. M-am trezit, m-am bucurat de un ceai fierbinte, m-am uitat și la vreo 2 episoade din Gilmore Girls și am terminat și de citit o carte superbă.

Carte pe care, evident, vreau să v-o recomand și vouă. Este vorba despre una dintre aparițiile din această toamnă, o apariție din colecția Babel a editurii Nemira. Colecția Babel mi se pare o colecție aparte, o colecție care abordează teme de-a dreptul fascinante și, consider eu, destul de profunde. Cartea despre care vorbim duminica aceasta este romanul Busola de Mathias Enard.  Un roman dedicat insomniilor, muzicii și relației dintre Orient și Occident.

Busola de Mathias Babel

Romanul Busola este un roman de-a dreptul atipic. Romanul îl are în centrul său pe Franz Ritter, muzicolog sedus de Orient care încearcă în zadar să adoarmă. Cartea debutează cât se poate interesant cu fraza suntem doi fumători de opiu. Nu doar odată am avut senzația că dintre paginile cărții fumul opiului se ridică și mă amețește purtându-mă și pe mine alături de Franz printre amintirile acestuia despre Orient și Occident.

Foarte curând cititorul va afla că muzicologul suferă de o boală fără nume, o boală despre care nu își va putea da seama dacă îi este fatală sau nu personajului. O boală care îl mâhnește pe acesta, cu atât mai mult cu cât acesta  primește de la o prietenă dragă un articol care se leagă de un subiect asemănător. Ca atare, seara când se va  lungi în pat, Frantz se va “bucura” de o insomnie grea. Aflându-se undeva între starea de veghe și cea de vis, fiind lovit și de nostalgia tinereții dar și de febră, protagonistul își va petrece noaptea retrăind perioade de mult apuse.

Acțiunea romanului Busola se încadrează pe parcursul unei singure nopți. Dar, în timpul acesta foarte limitat, îl vom însoți pe muzicolog de la Istanbul la Damasc, din Paris la Alep, din Viena în Palmira. Fiind prezenți în amintirile unui om care iubește și studiază muzica, lectura noastră va semăna cu citirea unui portativ. Ne vom lăsa purtați de muzică printre cele mai sonore nume ale acestei arte.

Punte între prezent și trecut

Romanul Busola reprezintă o punte între prezent și trecut, o legătură strânsă între Orient și Occident. Pornind la drum pe calea amintirilor, ne vom vedea purtați înapoi de către memoria muzicologului. Vom fi prezenți la întâlnire ale academicienilor, vom fuma opiu în Istanbul și ne vom plimba pe străzile Siriei. Dar, de fiecare dată ne vom întoarce brusc spre prezent. Deoarece nu se poate să rememorăm ceea ce a fost fără să ne gândim la ceea ce s-a ales de locurile acelea în prezent. Iar prezentul arată tragic. Pe teritoriul Siriei se desfășoară războiul iar Palmira a fost distrus.

De asemenea, fiecare text ce se vrea a fi melancolic trebuie să aibă în interiorul său și o poveste de dragoste. O poveste de dragoste neîmplinită care, în cazul muzicologului, se întinde pe mai multe decenii din viață. O poveste consumată de-a lungul căi de legătură dintre Orient și Occident.  Enigmatica Sarah, chiar persoana care i-a trimis articolul, este prezența feminină la care protagonistul se tot întoarce. Fie ca rememorează prima lor întâlnire, fie noaptea în care s-au aflat la o distanță de  un perete într-un hotel din Siria. Ori ziua când aceasta și-a susținut teza de doctorat, ori noaptea în care plângea la consulat pentru o viză de a pleca spre casă unde o aștepta mama sa îndurerată. Pe parcursul unei nopții dedicate unei insomnii ce îl va purta pe Frantz de o parte și a alta a graniței invizibile dintre cele două lumi muzicale, singura constantă este Sarah.

Recomand romanul Busola de Mathias Enard tuturor celor pasionați de muzică, de istorie sau chiar de istoria muzicii. Țin să menționez că acest roman nu reprezintă  o lectură ușoară. Dar, eu zic că merită. Deoarece, la finalul lecturii putem spune că ne-am îmbogățit foarte mult cunoștințele. Romanul Busola poate fi achiziționat de pe site-ul celor de la Nemira dar și din librăriile partenere precum Libris și Cartepedia.