Recenzie Cărăbușii de Jo Nesbo

coperta

Titlu: Cărăbușii

Autor: Jo Nesbo

Nr. de pagini: 414

Editura: Trei

Traducător: Bogdan Perdivară

Nu știu dacă v-am mai povestit, dar ceea ce îmi place cel mai mult la cărțile politiște este posibilitatea de a crea o serie întreagă în jurul unui personaj. Faptul că poți avea 5-10 volume în care să ai același detectiv, să ajungi să rezolvi atâtea cazuri alături de el încât să crezi că sunteți o echipă. Spre exemplu seria Helen Grace, disponibilă pe libris.ro, de la care a apărut în română volumul 7 la finalul anului trecut. Sau pentru cei care vor cărți în care acțiunea se mută dintr-o țară în alta, este implicată lumea politică, tradițiile, avem seria Harry Hole de Jo Nesbo. Am povestit deja aici despre volumul 1 – Liliacul, iar acum ne vom concentra asupra volumul 2 – Cărăbușii.

Harry Hole călătorește în Thailanda

Recunoscută pentru problemele sale cu prostituția și drogurile, Thailanda oferă fundalul ideal pentru acțiunea romanului Cărăbușii. Acțiunea debutează cu moartea unui diplomat norvegian, găsit înjunghiat într-un bordel. La prima vedere, romanul pare a fi despre rezolvarea unei crime, însă nu asta este ceea ce urmăresc autoritățile norvegiane. Aflată într-o situație delicată din punct de vedere politic, conducerea partidului aflat la putere decide să îl trimită pe Harry Hole să rezolve cazul, depunând eforturi substanțiale ca această anchetă să mențină un profil cât mai scăzut.

În opinia mea, acest volum se ridică la înălțimea așteptărilor pe care le-am avut după ce am terminat romanul Lliliacul. Pe lângă ancheta propriu-zisă, Cărăbușii se axează foarte mult pe implicările politice pe care le are o anchetă ce scoate la iveală secretele întunecate ale unui ambasador iubit de public. Jo Nesbo aduce în discuție prin acest roman probleme legate de acordurile internaționale și intervențiile pe teritoriul străin prin împreunarea anchetei lui Harry Hole cu o alta desfășurată ilegal și în secret.

Cărăbușii – Jo Nesbo

Cu ocazia acestui roman, Jo Nesbo a conturat mult mai bine personajul Harry Hole. Unul dintre amănuntele pe care le-am găsit interesante, a fost evidențierea consecințelor acțiunilor din volumul I al seriei. Greșelile pe care personajul le-a făcut, lucrurile care l-au făcut să continue să bea, persoana pe care a pierdut-o, toate acestea se reflectă în stilul actual de viață al personajului.

În ceea ce privește personajele secundare, acestea sunt la fel de vii și colorate precum omologii lor din Sydney. Avem politiști din rândurile localnicilor, oameni care trăiesc de când se știu în Thailanda și înțeleg subtilitățile acestei națiuni: mândria, mila, rușinea. De asemenea, o avem și pe partenera lui Harry din acest caz, o imigrantă de culoare, îndrăgostită de mâncarea thailandeză și care se distrează pe cinste arătându-i detectivului cum se trăiește în această parte a globului.

Pe lângă comentariile legate de sistemul politic norvegian, printre care și o referință la nedreptatea din cazurile în care persoana abuzată este bolnavă mental, Jo Nesbo mai aduce în prim plan și probleme ale Thailandei precum: clima, traficul suprapopulat, pedofia și mafia. De asemenea, în carte sunt mai multe referiri la cazuri în care a fost implicată mafia, iar Harry Hole începe să se întrebe la un moment dat dacă genul acesta de cazuri, mult mai grave decât în aparență, îi sunt trimise doar lui.

Per total, Cărăbușii de Jo Nesbo a fost o carte interesantă, cu răsturnări de situație frumos construite, iar partea cea mai bună e că nu am fost în stare să ghicesc cine este criminalul. Mi-a plăcut la nebunie faptul că autorul a indicat încă din prima parte a cărții cine anume este criminal, iar faptul că făcea acest lucru oarecum agresiv m-a convins că nu are cum să fie acesta. Iar dacă sunteți curioși de unde până unde a venit autorul cu titlul romanului, vă pot spune că există o crimă a mafiei, povestită în carte, care a avut la bază cărăbușii.