Recenzie Spulberă-mă de Tahereh Mafi

iunie 24, 2018

spulbera-maSunt multe lucruri care se pot spune despre romanele contemporane. De la faptul că unele sunt de-a dreptul geniale și ar putea bate opere clasice deja consacrate, până la faptul că unele dintre ele sunt adevărate clișee literare. Din toată această mulțime de stiluri de a scrie, de cărți și de ficțiuni, unele romane par a se ridica pe o treaptă superioară. Sunt acele romane pe care odată ce pui mâna pe ele știi că ele vor fi îndrăgite la scară largă. Știi că vor fi urmărite iar traducerile lor vor fi așteptate cu sufletul la gură. O astfel de serie o știm cu toții. Fiind vorba de seria Regina Roșie de la editura Nemira. Și, cred eu, că o nouă serie e pe cale să cucerească cititorii din România. O serie apărută la editura Leda&Edge cu ocazia Bookfest 2018. Seria Atingerea lui Juliette care a debutat cu romanul Spulberă-mă.

În romanul Spulberă-mă de Tahereh Mafi, autoarea propune o atmosferă de-a dreptul înfricoșătoare.  Înspăimântătoare prin posibilitatea existenței unei astfel de lumi, într-un viitor apropiat sau depărtat. Locul de desfășurare al acțiunii fiind nicăieri altundeva decât Terra. Propria noastră planetă distrusă chiar de noi. O planetă a cărei vegetație este pe cale de dispariție, ale cărei păsări nu mai zboară iar locuitori sunt guvernați de frică.

Când declinul planetei a început să fie vizibil de-a dreptul oamenii au intrat în panică. Iar asta a fost tot ce avea nevoie Restaurația. Astfel, printr-o serie de promisiuni deșarte, aceasta a venit la puterea întregii planete. După ce a preluat tronul puterii,  regimul dictatorial a început în adevăratul sens al cuvântului. În Spulberă-mă este vorba despre un regim al puterii clădit pe frica oamenilor. Un regim care astăzi există ca să creeze teroare.

Romanul Spulberă-mă face parte din seria Atingerea lui Juliette, seria care se concentrează asupra tinerei Juliette, o tânără deosebită prin atingerea sa. De ce? Deoarece atingerea sa este letală. Iar pentru asta a fost chinuită, batjocorită, alungată chiar de proprii părinți. Mai apoi, trecută prin mii de teste și de medicamente experimentale ca, în final, să sfârșească într-un ospiciu. Într-o cameră cu un pat, un ochi de geam și atât.

spulbera-ma

Viața lui Juliette pare cu totul și cu totul chinuitoare, tristă și sortită unei singurătăți menite să o conducă spre nebunie. Însă, ceva se schimbă pentru protagonista romanului Spulberă-mă. Restaurația nu are de gând să o lase să moară liniștită. Ci are de gând să o folosească, să profite de faptul că ea este diferită pentru a le sluji scopurile diabolice. O armă pentru tortură, astă este planul pe care îl are Restaurația pentru ea.

Dar, și ea are planuri. Planuri ce includ o viață în care este liberă ce decide să facă. O viață în care liberă să fie fericită. Chiar dacă acest lucru pare imposibil odată ce Warner, comandant al sectorului 45, o aduce pe Julitte la sediul său. Pentru Warner, Juliette pare a fi un fel de jucărie de care este fascinat. O îmbracă după cum vrea el, mănâncă ce vrea el împreună cu el și își petrece timpul după cum îi spune el.  O păpușă lipsită de vlagă, un animal domesticit. Sau nu.

Se spune că dragostea este ceea ce îi face pe oameni să facă cele mai curajoase și stupide lucruri. Fie că este vorba despre dragostea pentru patrie, dragostea pentru muncă sau dragostea pentru o fată cu ochi albaștri. Adam este singura persoană care a arâtat vreodată milă pentru Juliette. Iar, atunci când aceasta a dispărut, el nu a încetat să spere că într-o zi o va regăsi. Ocazia de a o revedea îi este dată chiar de Warner care are nevoie de un voluntar. De ce? Pentru a vedea cum reacționează Juliette în preajma altor oameni. Cine ar fi ghicit că o va împinge în brațele singurei persoane dispuse să o salveze?

Dar cât de ciudată este dragostea cu adevărat. Și există oameni care sunt imuni la puterea nimicitoare a iubirii? Poate această să îl afecteze chiar pe conducătorul sectorului 45? Iar cea pe care să se îndrepte dragostea sa să fie chiar arma Restaurației. Cât de mult ne putem înșela în privința unei persoane? Ei bine, mulțumită celor de la Leda&Edge putem afla asta imediat ce terminăm cartea Spulberă-mă. Cum? Pentru că,  această ediție conține și nuvela lui Warner.