Recenzie Fata cu cercel de perlă de Tracy Chevalier

martie 22, 2018

De multe ori s-a întâmplat să ne întrebăm care este povestea din spatele unei picturi. Probabil așa a făcut și Tracy Chevalier atunci când a văzut tabloul Fata cu cercel de perlă al pictorului Johannes Vermeer. Diferența între noi, oamenii obișnuiți, și Tracy a fost faptul că ea nu s-a mulțumit să se întrebe. Ci a creat o poveste. Artă din artă. Cam așa a apărut cartea Fata cu cercel de perlă de Tracy Chevalier.

luizacomentează

Inspirată de creația pictorului, autoarea a conturat o întreagă poveste ce o are în centrul său pe Griet, o tânără în vârstă de 17 ani. Având un tată orb în urma unui accident și un frate plecat să fie ucenic, Griet devine responsabilă pentru situația financiară a familiei. Astfel, în urma unor recomandări, aceasta devine slujnică în casa pictorului Vermmer.

Tânăra fată, ale cărei trăsături sunt aidoma fetei din tabloul Fata cu cercel de perlă, se află la vârsta incertitudinii, a viselor și a dragostei. În acea perioadă a vieții care culminează cu o metamorfoză a fetei în femeie, când aceasta se descoperă atât pe sine, cât și lumea. Asemenea unei larve care se ascunde în coconul său pentru a deveni mai târziu un superb fluture.

Schimbările lui Griet se conturează prin situațiile în care este pusă, prin sentimentele pe care le dezvoltă și în final prin decizile sale. Fiind singura care poate intra în atelierul pictorului între cei doi ia naștere o relație diferită de cele, să le numim clasice. Femeia în sine este o artă, iar a învăța o femeie despre ce înseamna arta este o muncă fascinantă. O muncă în care pictorul nostru se lasă absorbit.

Pe de altă parte, ținând de partea relațiilor clasice din Olanda vremurilor evocate în carte, mai exista și Peter – fiul măcelarului. 2 tineri de vârste apropiate, fără multe lucruri în comun. În ciuda faptului că este o slujnică, Griet are ceva aparte. Ceva ce nu scapă nesesizat nici de Peter care, cu timpul va arâta un interes din ce în ce mai mare pentru Griet.

Relația dintre ea și pictor poate fi descrisă într-o mulțime de feluri. Este relația dintre un artist și muza sa. Iar acest tip de relație este cu atât mai deosebit încât pictorul refuză să își picteze propria soție sau pe oricare din propriile fiice. Muza astfel este definită prin imaginea tinereții, imaginea femeii care deșii tânără are mâinile crăpate de la muncă. Deșii soția sa are un chip angelic completat de părul blond și creț, pictorul alege să o picteze pe Fata cu cercel de perlă ce își acoperă părul în materiale colorate.

Momentul de cumpănă din viața tinerei, moment în care trebuie să aleagă dacă va rămâne fată sau va face pasul pentru a deveni femeie, este ilustrat prin alegerea dintre cei doi bărbați. Primul, artistul care a reușit să îi dezbrace sufletul de temeri în timp ce îi poza. El nu aduce stabilitate în viața ei, ci doar haos. Pe de altă parte tânărul măcelar. Cel al cărui sorț este plin mereu de sânge la fel ca mâinile sale. Dar, persoana care îi poate hrăni familia.

Ceea ce alege Griet o definește ca persoană. Ea, este o tânără aparte pentru categoria socială în care este încadrată prin slujba sa. Este o persoană care gândește și intuiește într-un mod diferit. Și tocmai de aceea, alegerea sa nu ar trebui să ne surprindă.

Fata cu cercel de perlă reprezintă atât opera pictorului Vermmer cât și cartea autoarei Tracy Chevalier. Cartea, spune povestea fictivă a personajului tabloului oferindu-i fetei un trecut, un prezent și un viitor. Ambele opere se completează într-un mod surprinzător chiar dacă una este din 1665 și alta din 1999.

Aș mai vorbi despre Fata cu cercel de perlă multă vreme. Defapt, mereu când voi vorbi despre această carte voi vorbi și despre draga mea prietenă, Anastasia. Mulțumesc că m-ai bătut la cap să citesc opera lui Tracy. M-am îndrăgostit de ea.

2 Comments

Lasă un răspuns